Campings Vakantieparken Business
Campings Vakantieparken Business
Online Reservatie
Retour à la page d'accueil de Floréal

Floreal, toerisme voor allen

Floreal, toerisme voor allen! Maak plaats voor sociaal toerisme

Sinds 1939 zet de Belgische groep Floreal solidaire vakantiecentra op die de waarden van het sociaal toerisme uitdragen. Deze bij het grote publiek nog te weinig bekende aanpak verdient het even in de kijker gezet te worden. Floreal staat voor vakantieplezier voor IEDEREEN, aan tarieven afgestemd op de verschillende doelgroepen. Dankzij de talloze diensten en activiteiten die aangeboden worden in verzorgde camping- en hotelaccommodaties, toegankelijk voor andersvaliden, is er voor elke vakantieganger wat wils. Een woordje uitleg over het sociaal toerisme van Floreal…

SOCIAAL TOERISME OF HET RECHT OP VAKANTIE VOOR ALLEN!

Door de jaren heen is sociaal toerisme heel wat meer geworden dan louter een concept; het is een filosofie die het recht op vakantie voor iedereen voorstaat. Het doel is “de sociale klassen met bescheiden inkomens of met bepaalde karakteristieken die hun toegang tot toerisme, vakantie en de positieve effecten ervan in de weg staan toch vakantieformules aanbieden”. Het doelpubliek van sociaal toerisme zijn jongeren (15 tot 30 jaar), senioren (55+), gezinnen met (financiële/sociale) problemen en personen met een handicap. De deuren van de vakantiecentra, campings en andere residenties gespecialiseerd in sociaal toerisme staan evenwel open voor iedereen.

Even opfrissen: het sociaal toerisme is ontstaan aan het begin van de 19e eeuw uit de eisen van de arbeiders en de vakbonden die het recht op rust en betaald verlof voor iedereen opeisten. In die tijd kon alleen de toplaag van de maatschappij zich vakantie en toerisme veroorloven. Het is met de ondertekening van de conventie met betrekking tot het betaald verlof in 1936 dat het sociaal toerisme in België het levenslicht zag. Hoofddoel van dit soort toerisme was zoveel mogelijk mensen uit de verschillende sociale klassen de kans geven op vakantie te gaan.

Toch duurde het nog tot na de Tweede Wereldoorlog vooraleer het eerste sociaal-toerismebeleid een feit was en de eerste organisaties gewijd aan de ontwikkeling en de uitbreiding van sociaal toerisme ontstonden. Deze zouden geleidelijk aan, tegelijk met de sector, uitgroeien tot nationale of zelfs internationale federaties.

EEN ANTWOORD OP DE VAKBONDSSTRIJD VOOR DE TOEKENNING VAN BETAALD VERLOF

In reactie op het verlenen van het recht op betaald verlof stampte de Algemene Centrale– ABVV in 1939 Floreal uit de grond om de vakantiedrempel voor met name achtergestelde en/of minder begunstigde doelgroepen te verlagen. Dankzij het solidariteitsbeginsel dat zowel in de vakantiecentra als op de campings van toepassing is, kunnen Belgen én buitenlanders genieten van een vakantie. Dit houdt in dat sommigen de volle pot betalen zodat wie het minder breed heeft van voorkeurstarieven kan genieten.
 
Een andere omgeving bieden en een coconnetje om even op adem te komen in functie van ieders middelen, dat is het hoofddoel van Floreal. Hierbij worden een aantal waarden hoog in het vaandel gedragen: sociale diversiteit, vermenging van culturen (zowel bij de klanten als onder het personeel), “samen-leven” en toegankelijkheid voor iedereen. Floreal houdt eraan een duurzaam toerisme in eigen streek uit te bouwen en zich hierin een actieve partner te tonen van sociale ontwikkeling, in het bijzonder op lokaal vlak.

Floreal sluit volledig aan bij de filosofie van de sector, maar werkt ook aan de verjonging van het concept en aan het imago van de toeristische sector voor iedereen, omdat de traditionele waarden, meer dan ooit hot topics, onder vuur liggen. De klanten worden zich immers meer en meer bewust van het belang van dergelijke waarden en kiezen hun leveranciers met een zekere ethiek in hun achterhoofd.  Professioneel beheer is het enige mogelijke alternatief waarbij sociale aspecten hand in hand kunnen gaan met de economische realiteit inherent aan de dynamiek van de hele toeristische sector.       

EEN MUST IN ZIJN SECTOR …

Om aan de verwachtingen van zijn klanten te voldoen, heeft Floreal een aanbod dat afgestemd kan worden op de (individuele) behoeften en verwachtingen. Groepsreizen en -excursies, mountainbike-, cultuur- of natuurweekends of “Pur Ardenne” en “Pur Campine” zijn slechts een greep uit de aangeboden formules. Floreal beschikt ook over tavernes en restaurants, waaronder drie bekende gastronomische restaurants: De Kotter in Nieuwpoort, Les 5 Clochers in Mont-Saint-Aubert en Le Parc in La Roche-en-Ardenne.

In de vakantiecentra in Blankenberge, Nieuwpoort, Mont-Saint-Aubert en La Roche-en-Ardenne biedt Floreal bijvoorbeeld ook walking diners en business-diensten aan voor bedrijfsseminaries. De zalen bieden plaats aan 10 tot 800 personen en worden zowel verhuurd aan bedrijven als aan verenigingen of particulieren voor huwelijken, feesten enz.

“Door de centra open te stellen voor bedrijven kunnen we senioren die het niet breed hebben en van OCMW-steun leven overnachtingen aan erg voordelige tarieven aanbieden. Daarnaast gaat een deel van de inkomsten van bepaalde tariefcategorieën naar verenigingen die weeskinderen steunen”, aldus Yves Godin, algemeen directeur van Floreal. 

ENKELE CIJFERS

Op de markt van het sociaal toerisme in België biedt Floreal:

5 vakantiedomeinen met een totale capaciteit van 1585 bedden en 6 campings.
De campings liggen in La Roche en Ardenne (2), Rendeux, Sint-Job-in-‘t-Goor, Lichtaart, Lierneux en Gossaimont. De vakantiecentra zijn gevestigd in Blankenberge, Nieuwpoort, La Roche-en-Ardenne, Mont-Saint-Aubert en Malmedy.

• 1764 kampeerplaatsen waaronder zo’n 500 doorreisplaatsen
• 16 miljoen omzet
• 583 273 overnachtingen per jaar
• Een gemiddelde jaarbezettingsgraad van 63 %
• 266 personen (voltijds equivalenten) ten dienste van de klanten.

Newsletter